منو

استابلایزر چیست ؟

توسط : زهیر صفری
1402/10/05
0 دیدگاه
382 بازدید
استابلایزر الکترومکانیکی, استابلایزر صنعتی,استابلایزر چیست,مزایا استابلایزر

مفهوم  استابلایزر

برای آشنایی هرچه بیشتر باید گفت که استابلایزر(Stabilizer) دستگاه برقی است که وظیفه آن تهیه یک ولتاژ بدون نوسان در قسمت خروجی است،
به این منظور که جریانات برق به شکل ثابت و بدون نقص به مصرف کننده دست یابد البته به این صورت که هیچ گونه تغییری روی حالت و نوع برق ایجاد کند.
در حقیقت زمانی توجه به استابلایزرها بیشتر جلب شد که مردم آگاه شدند علت خرابی و کاهش عمر بسیاری از وسایل و تجهیزات همین کاهش ولتاژ ناگهانی برق است که باعث ایجاد آسیب در وسایل شده است.
از همین رو برای مراقبت از وسایل وجود یک دستگاه پشتیبان به یک نیاز تبدیل شد و امروزه شاهد تولید گسترده این دستگاه ارزشمند هستیم.
نام استابلایزرها از Automatic Voltage Regulator گرفته شده و به اختصار AVR هم بیان می شود.
علت استفاده از استابلایزرها زمانی بیشتر مطرح شد که افراد متوجه شدند هزینه تهیه و یا تعمیر وسایل آسیب دیده بسیار بیشتر از هزینه تهیه استابلایزر هاست،از این رو امروزه اولویت بسیاری از افراد در زمان خرید محصولات و کالاهای برقی خرید یک استابلایزر هم هست.

مفهوم  استابلایزر | استابلایزر چیست

کاربردها و مزیت های استابلایزر در چیست؟

استفاده از استابلایزر ها در تمامی وسایل برقی ممکن می باشد از این رو این دستگاه موفق شده که بطور قابل توجهی مورد توجه همگان قرار گیرد این وسیله کوچک اما کاربردی میتواند در مواقع بسیاری از بروز حوادث مالی و حتی جانی جلوگیری نماید،در ادامه به شرحی از محیط هایی که نیازمند وجود استابلایزر هستند اشاره خواهیم داشت.

  • کارخانه ها(خط تولید و بسته بندی کالاها و اقلام)
  • انواع بالابر وآسانسورها
  • درمانگاهها و بیمارستان ها و دیگر مراکز پزشکی
  • محیط های اداری
  • محیط های مسکونی
  • محیط های امنیتی و نظامی

آشنایی با انواع استابلایزر و مزیت های آن ها

بطور کلی استابلایزرها ۳نوع هستند که در ذیل ذکر شده اند.

  • استابلایزر از نوع رله ای:

مزایا :

  • از نظر وزنی سبک هستند.
  • هزینه تهیه آن ها پایین و مقرون به صرفه است
  • قابلیت استفاده در محیط های اداری،تجاری،صنعتی و مسکونی را دارند
  • استابلایزر از نوع ثابت یا استاتیک:

مزایا :

  • قابل اطمینان
  • عملکرد،دقت و سرعت بالا
  • بدون نیاز به تعمیرات
  • توانایی تصحیح سرعت
  • توانایی در ثابت نگه داشتن ولتاژ
  • دارای ابعاد مناسب
  • استابلایزر از نوع سروو:

مزایا:

  • در حین کار سرعت بالایی دارند
  • ولتاژ خروجی موفقی دارند
  • دارای مقاومت بالا
  • قابل اطمینان
  • توانایی تصحیح در ولتاژ

دستگاه استابلایزر چه ویژگی هایی دارد؟

بطور کلی استابلایزرها توانایی تثبیت ولتاژ برق را دارند به علاوه دستگاهی کاربردی و موثر بوده که مجهز به سیستم آلارم می باشد و در شرایط اضطراری قبل از وقوع حادثه اعلام خطر می نماید، همچنین زمانی که میزان بار الکتریکی زیادترازحدمعمول باشد توسط آلارم آگاهی می دهد و زمانی که ارسال برق به صورت اتصالات کوتاه باشد جریان برق را در دستگاه قطع می کند.
دستگاه استابلایزر همچنین می تواند پارازیت ها را فیلتر کرده و از بروز خطا و آسیب جلوگیری کند،طراحی این دستگاه به گونه ای است که از کلید بای پس برخوردار بوده تا در شرایط لزوم میزان برق ورودی و خروجی به حالت یکسان درآید.
نکته مثبت دیگران که دستگاه هیچگونه صدایی در حین کار داشته و از هرگونه مصرف انرژی به شکل بیهوده و بی رویه جلوگیری می نماید.طراحان برای این دستگاه قابلیتی درنظرگرفته اند که می تواند عایق مناسبی دربرابر۵کیلوولت باشد،تثبیت کننده های این دستگاه همه دارای نشان استاندارد بوده و برای مصرف کننده هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.
استابلایزرها قادر به کنترل میکروپروسسوری به حالت جدا را داشته و همچنین زمانی که توان مصرف بیش از۲.۸باشد جریان برق را قطع می نماید.لازم به ذکر است که در تمامی مدل های این دستگاه خنک کننده تعبیه شده و دستگاه دچارخرابی نخواهد شد.

آشنایی با استابلایزر صنعتی

استابلایزر صنعتی دستگاه برقی است که می تواند بطور همزمان ولتاژهای ورودی،خروجی و آمپر مصرفی را نمایش دهد،این دستگاه از سه عنصر میکروپروسسوری و سه برد تشکیل شده است و تثبیت ولتاژ در این دستگاه روی عدد۳۸۰ به شکل ۳فازمی باشد. بطور کلی استابلایزرهای صنعتی دو نوع هستند

  • سروو موتوری: شروع جریان تولید این استابلایزر از۷۵ آمپر بوده ودر۶۰۰آمپرخاتمه می یابد.
  • استوانه ای: برای تولید این استابلایزرها توان ۵۰ کاوا کمترین عدد بوده و ساختمان و طراحی به شکل استوانه دارند و بالاترین توان استابلایزرهای استوانه ای ۵۰۰آمپر است.

نحوه کار استابلایزر ها به چه صورتی است؟

استابلایزرها وظیفه دارند جریان های ضعیف برق را تقویت و جریان های قوی را تعدیل کنند تا به این صورت برابری و یکپارچگی در جریانات برق به وجود آید و وسایل دچارآسیب نشوند،به این عمل اصطلاحا Boost گفته می شود و به دو شکل دستی و خودکار قابلیت اجرا شدن دارد.برای شناخت کاملتری از استابلایزرها می توان گفت زمانی که جریان برق در حال کاهش است استابلایزر جریان برق را Boost کرده و زمانی که این جریان فرای حد معمول باشد(افزایش داشته باشد) فرآیند Buck اجرایی می گردد،برای انجام این کار استابلایزرها ترانسی را در مسیری که دارای جریان برق زیاد باشد قرار میدهند و اینگونه میزان جریان وارده کنترل خواهد شد.بطور کامل تر می توان گفت که استابلایزرها با قرار دادن یک یا چند ترانس میزان جریان برق را کاهش یا افزایش می دهند.

استابلایزر الکترومکانیکی چیست؟

درخط های توزیع کننده برق AC از رگولاتورهای الکترومکانیکی برای پایداری ولتاژ ثابت برق استفاده می شود.استابلایزرها هم برای تنظیم کننده های الکترومکانیکی مورداستفاده قرارمی گیرند،در واقع رگولاتورها نحوه کار سروو مکانیسم را دچار تغییر کرده تا قابلیت استفاده در اتوترانسفورماتور را داشته باشند،بجز موارد گفته شده سیم پیچی های مربوط به سیم حسگر هم سبب تنظیم ولتاژها خواهد شد و این مسئله باعث تشکیل شدن میدان الکترومغناطیسی می گردد،در این زمان هسته متحرک از طریق میدان به سوی کشش گرانشی جذب می شود ودرانتهای فعالیت های انجام شده ۵جریان برق افزایش می یابد.
به منظور کاهش جریان برق هم یک کلید برق به آهن ربا متصل شده و وقتی که آهن ربا به میدان می رسد باز می شود و کشش فنر موجب کاهش جریان برق می شود.در حالت نرمال سوئیچ در حالت بسته شده قرار داشته و در این زمان برق برای استفاده در جریان است.
زمانی هم که ولتاژ به اندازه کافی درجریان نباشد سروومکانیسم امکان تعویض شیر را مقدور می سازد.درنهایت ولتاژ بعدی رگولاتور الکترومکانیکی برای مقادیر ولتاژ خروجی به مقدار نیاز تنظیم می شود.

جمع بندی

در حالت کلی می توان گفت که تمام وسایل برقی متناسب با طیف خاصی از جریان برق طراحی و پیاده سازی شده اند،و بر حسب نیاز وسایل در مکان های گوناگون مورد استفاده قرارمی گیرند از این رو یک نوسان برای نشان دادن عملکرد هریک از وسایل کافی می باشد،اما مسئله مهمی که در اینجا وجود دارد این است که تکرار نوسانات حتی اگر در یک بازه مشخص هم باشد سبب کاهش طول عمر وسایل خواهد شد،اینجاست که نیاز به وجود استابلایزر مطرح شده و تهیه آن ضروری خواهد شد.
در واقع استابلایزرها از وارد شدن بیش از حد ولتاژ به وسایل برقی پیشگیری می کنند و آن را از هرگونه آسیب جدی مصون نگه می دارند،در انتها باید گفت که بهره گیری از استابلایزرها منجر به کسب اطمینان برای انجام درست کارها توسط وسایل برقی می باشد.

مطالب مرتبط

برای ارسال نظر لطفا ورود یا ثبت نام کنید.

درباره بلاگ

با بهترین خدمات و آموزش ها در خدمت شما ییم.
لینک کوتاه
https://vek-co.ir/v/817946d |

دسته بندی مقالات

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و محصولات را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید